titel
Fotos_Herman__website_055
Fotos_Herman__website_052

Home

03 sep

Aan de slag als zelfstandig adviseur?

Onderstaand in willekeurige volgorde een aantal tips voor de startende zelfstandig adviseur. Ik geef ze u vanuit mijn eigen ervaring. Uiteraard kunt u er geen rechten aan ontlenen.

  1. Volg een startercursus bij de kamer van Koophandel.
  2. Zorg dat u de volgende stellingen met ‘ja’ kunt beantwoorden:
    1. Ik ga het werk doen dat ik leuk vind en waar ik goed in ben.
    2. Ik zit vol met innovatieve ideeën die van belang kunnen zijn voor mijn toekomstige klanten.
    3. Ik bezit een groot netwerk in mijn vakgebied.
    4. Ik bezit de kennis, vaardigheden, ervaring en het zelfvertrouwen om anderen te adviseren.
    5. Ik word hierom (zie d.) aantoonbaar door mijn huidige klanten en mensen uit mijn netwerk gewaardeerd.
    6. Mijn levenspartner is enthousiast over de stap die ik ga zetten.
  3. Denk goed na over uw core business:
    1. Wie zijn mijn klanten?
    2. Welke diensten lever ik?
    3. Wat is mijn toegevoegde waarde?
  4. Start pas met uw bedrijf als u werk hebt. Zelfs bij een zogenaamde ‘vliegende start’ duurt het twee maanden voor u het eerste geld binnen hebt. Het meest safe is om hiervoor spaargeld te reserveren. Anders moet u zorgen voor een overbruggingskrediet. Banken stellen daaraan hoge eisen.
  5. Ik adviseer u een bedrijf op te bouwen waarin u uw specialiteiten aanbiedt in de vorm van meerdere diensten en producten. Zorg bovendien voor variatie in detacheringen en projecten.
  6. Pas op voor tijdsintensieve en langdurige detacheringen. Die zijn interessant voor de korte termijn maar u bouwt er geen klantenkring, dienstenpakket en continuïteit mee op. Bovendien bent u niet beschikbaar als een klant u belt voor een opdracht.  Zo bouwt u geen bedrijf op!
  7. Maak geen website omdat u denkt dat het u als zelfstandig adviseur klanten oplevert, wel omdat het u inspireert, laat nadenken over uw dienstenpakket en u de gelegenheid biedt te presenteren wie u bent.
  8. Niemand begint voor zichzelf omdat hij/ zij graag de administratie doet en de belastingzaken regelt. Neem echter voor u begint de beslissing om uw zaken perfect te regelen. Dat kost veel minder tijd dan u denkt, geeft enorm veel rust en schept vertrouwen bij uw klanten.
  9. Neem een goede accountant/ belastingadviseur. Doe echter uw administratie (zeker in het begin) zelf zodat u weet wat er in uw bedrijf speelt en u een volwaardige gesprekspartner voor uw adviseur bent.
  10. Besteed veel aandacht aan uw verzekeringspakket (pensioen, arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid etc). Ik adviseer u met meerdere beroepsgenoten en verzekeraars te gaan praten alvorens u een beslissing neemt.
  11. En tot slot: Geef geen geld uit dat u niet heeft!!

Deel dit bericht via: